fredag 12. juni 2009

Vær forsiktig med hva du ønsker deg-

-du kan risikere å få det!!!

Da huset her ble bygget, for en liten mannsalder siden, var det naturligvis ingen blomster på tomta!
Men det gledet jeg meg jo til å gå igang med.
Hadde bl.a. forelsket meg totalt i lupiner. De var lite utbredt på disse kanter, og jeg syntes at de var utrolig vakre, både i bed, og ikke minst som snittblomster...
Med nybygget hus, to små barn og litt stram økonomi, ble det tenkt ut lure løsninger for å skaffe seg litt forskjellige blomster...
På en av våre mange bilturer tidligere, hadde jeg merket meg et sted hvor det vokste ei rot med lupiner på vegkanten.
Så sent en kveld ble det foretatt en liten utflukt, for å prøve å få tak i en bit av herligheten, uten at noen skulle merke det. Var litt beskjeden og forsiktig av meg på den tiden, syntes at noe slikt grenset mot tyveri...
For å gjøre ei lang historie litt kortere, det gikk bra, den ble planta i et bed, og det må være ekstremt gode forhold for den type blomster her...

Og dette er bare på oversida av huset...

Sprøytemiddel?

Vi har brønn et stykke nedafor huset...

Så om noen vet om noe økologiske greier som tar knekken på lupin, men ikke på oss når vi drikker vann fra nevnte brønn, vennligst ring meg!!!

Kjempegod helg!

P.S. Dere er hjertelig velkommen med lastebil om dere har lyst på "litt" !!!

3 kommentarer:

Lisemoren sa...

Syns den lupin åkeren var nydelig jeg. Jeg har masse lupiner her, som jeg har fått hentet alle mulige steder fra. Men jeg mister noen om hver vinter jeg. Jeg vet ikke om det har hatt noe å si, men de jeg klippet helt ned dukket ikke opp igjen. Ellers har jeg hørt at det er nesten umulig å bli kvitt dem, men her må jeg i hvertfall hente nye innimellom. Det er gjerne like greit, fremfor ditt problem, huff. En nabo av meg sier at de kan fryse ihel om vinteren dersom de står for grunt, men det er jo fært å skuffe vekk jorden fra dem da.

Lykke til, håper problemet ditt lar seg løse.

Hilsen Lisemoren

Else Marie sa...

Ja sånne er det masse av her også. Plukket flere dager nå og hatt i vaser. Men det kan bli for mye av det gode, det er helt sikkert!

Håper du blir kvitt de på en eller annen måte!

Anonym sa...

Hei Vi har mye av lupin her også.Vekser mye oppåver skråningen langs en vei her.Ikke vet jeg noe måte og få dem bort.Ha en riktig fin helg med lupin i hagen.Bodil