torsdag 5. november 2009

Inspirert av gamle lapper

Hei igjen,
Halvveis i friperioden må jeg få vise litt ferdige messevarer!
Et håndarbeide jeg bestandig liker å holde på med, er hekling av grytelapper.
Disse som jeg viser her er alle inspirert fra gamle modeller, som jeg har arvet! Kan huske fra jeg var barn, at min mor og bestemor alltid hadde noen grytelapper på heklenålen!
Enten det var til basarer, til julegaver el rett og slett bare for å få brukt opp noe restegarn.


Det var kjekke småarbeider, enten å ha i veska når man skulle på foreningsmøter, slappet av el så på tv. Disse som jeg viser her, har jeg laget, noen nå, og noen litt tidligere!
De under her er arvegods, har ikke fått prøvd meg på denne typen selv, for jeg har ikke kunnet finne slike dukkehoder :( Men kanskje en gang?



Her er et par i ensfarget hvitt, som jeg holder på med!



Og hva er vel bedre enn å tenne noen lys, et bål på peisen og høre på lydbøker, mens man koser seg med et håndarbeide?

Håper at dere også koser dere! Vi har forresten et alldeles nydelig vær for tiden.



5 kommentarer:

Lisemoren sa...

Hei. Så fine de heklede gryteklutene dine var, og praktiske.

Så flott at dere har sol, det har vi hatt hele uken også. Jeg merker det faktik på energinivået. Det er så deilig og mildt her også, så det er ikke farlig sa.

Klem fra Lisemoren

Anonym sa...

Hei.Kjempe fine grytekluter.Det er så kjekt att det blir tatt vare på det gammle.Så det ikke bare går åver til bare grytekluter i stoff.Så jeg håper att ungdomen tar vare på dem...Koselig å tenne på peisen levende lys å høre på ei lyd bok.Er nå ei stund siden jeg lånte meg ei lydbok.Men har tenkt på det..Så vi får se..Vi har bare ved fyring så nå er lysene tent og fyr på peise.Ha en riktig fin Torsdagskveld.Klem fra Bodil..

Synnøve sa...

Så fine grytekluter du hekler. Jeg kan ikke og hekle.
Jeg så ei som hadde skjerf i bestemor ruter.Sånn som er så populær som puter og pledd. Det greier du sikkert og hekle. Det var kjempefint.

Nyt fridagene dine.
Jeg har fri til tirsdag. Hvis de ikke ringer fra joben:(
Ha ei fin helg:))

Klem Synnøve

Janne i Fagerlia sa...

Her var mye lekkert. Jeg jakter på slike grytekluter med dukkehoder på hvert et loppemarked eller bruktbutikk jeg er innom, men ennå har jeg ikke funnet noen. Så jakten må fortsette, for jeg samler på gamle grytekluter, og disse med dukkehode er et must i samlingen.

Lydbøkene du hører på har jeg også hørt på. Kjekt med krim på lydbok.

Torilpia sa...

Jammen er du produktiv for tiden :o) Likte faktisk de rosa og hvite gryteklutene veldig godt jeg da .. enkelt - lekkert :o)

Har bihulebetennelse - slitsomt - men siden jeg er syk så sjelden kan jeg ikke klage :o)

Tenkte å finne frem voksduk og hobby-ting i morgen - så blir det kanskje litt produksjon til jul her også .. på meg og de to jentene som er hjemme i helga. Den tredje er i bryllup på Kiel-ferga .. litt spesielt :o)

Ha ei flott helg - klemmer!!