onsdag 9. september 2009

Jakten på det perfekte kjøkkengulv

Selv om kjøkkenet mitt for så vidt er ferdig opp-pusset, har jeg lyst til å ta dere med på den siste biten også.
Da jeg smått om senn fant ut å toppe opp-pussinga med et nytt gulv, var jeg helt blank med tanke på hva jeg skulle bruke.
Hadde ikke tenkt eller planlagt noe, ja, man kan nok si at jeg starta på null...


Høsten er jo gjerne en tid som folk bruker på å pusse opp, det har mange firmaer lagt seg på minnet, og resultatet er dungevis med brosjyrer og tibud i postkassa!
Her på gården har vi kildesortering, så etter en rask gjennom-blaing, havner det mest i papirsekken. Kort sagt,jeg ante ikke hva jeg skulle velge, men hadde helt klare tanker om hva jeg ikke ville ha!!!





For det første, det skulle være tarkett, det skulle være såkalt klikk-klakk, enkelt å legge, det skulle ligne mest mulig på et tregulv, det skulle ikke være slik trestavs-tarkett, liker ikke dem av en eller annen grunn, og sist men ikke minst, etter å ha levd en liten mannsalder med et høyglanset rødt belegg, ville jeg ha et som var kakesmulefarget!!!

Etter en tid med hodet i papirsekken, landet jeg på et firma i ene ytterkanten av fylket hvor jeg bor. Sjafør med egnet bil ble innleigd,( (har en saab 900 cabriolet selv, og dermed ikke egna plass til noe særlig handel, joda, kunne jo ha tatt av taket, men det regna!) For å gjøre en lang dag kort, de hadde gulvet, men ikke før to dager senere, (Litt utolmodig jeg da, når jeg endelig bestemmer meg.) så gjennom to butikker til, uten hell, havna vi nesten i den andre ytterkanten av fylket, og der var det...

"EIK; NATUR OLJET"

Store, brede "planker". Enlengte. Ferdig levert med demping på baksiden. Det var kort sagt, helt "meg"!!! (Var litt dyrere enn planlagt, men, pytt,pytt...)

Vel hjemme igjen, skulle gulvet legges den påfølgende søndag. Hadde ikke holdt på så veldig lenge før jeg skjønte at her måtte jeg kaste inn håndkleet, og be om hjelp! Jeg kunne ikke både løfte opp komfyren, klikke gulvet pent isammen, og skubbe det innunder...

Min snille nabo, som velvillig stilte som sjafør, er en erfaren gulvlegger, og sa seg villig til å bistå.Gulvet ble helt nydelig, akkurat slik jeg hadde planlagt, det har en nydelig patina, er lunt å gå på, og rusk og rask på det skriker ikke mot en. (Mangler enda gulvlister, skal ha et strøk med maling til, men siden jeg maler dem utendørs, under et takutstikk, og siden vi de siste dagene har såkalt vær med storm i kastene, må det bare vente, men det blir nok!

Natta fra meg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

God morgen !
Nytt gulv også, ja ! Make over fra topp til tå ... eller rettere sagt fra gulv til tak . Du har litt av et pågangsmot, må jeg si. Jeg har lagt gulvbelegg, men andre ting har jeg aldri prøvd meg på i sånne sammenhenger.
Det ble fint ! Jeg la ( nei, ikke JEG nei) Pergo på kjøkkenet og gangen for noen år siden. Med flisemønster.... Det er fortsatt like fint, men mønsteret.... Huff a meg ! Burde nok valgt noe som passet bedre til huset, men jeg tenkte ikke sånn på den tida. Da var poenget å MODERNISERE, liksom.
Jepp, nå kan du nyte resten av høsten !

Anonym sa...

Hei.Tusen takk for alle fine kommentarene på bloggen min.Det varmer.Så fint gulvet ditt ble.Jeg å liker got slike gulv.Vi har mest furu parkett men det er så lett for att det blir hakk så vi angrer av og til att vi la det.Treverket er jo så mykt.Men det er jo veldig fint da.Ha en riktig fin Torsdag.Klem fra Bodil

Janne i Fagerlia sa...

He,he - kakesmulefarget gulv! Nå har jeg hørt det også. Men sikkert veldig praktisk, for da lyser ikke rusket på gulvet mot deg slik som det gjør på visse andre gulv.

Og flott ble det ...........